Брендбук, брендування, бренд, брендинг… Людина, яка не стикається з цими поняттями щодня, може легко в них заплутатися. Розповідаємо, що означає кожне з них, а також говоримо більше про брендбук: коли він потрібен та як має виглядати.
Бренд — це комплекс понять та уявлень, які ідентифікують саме ваш продукт чи вашу послугу. Важливо розуміти, що брендом є та компанія, фірмові елементи якої (1) відрізняють її на ринку, (2) створюють у споживачів унікальні асоціації про продукт чи послугу на основі їхнього досвіду співпраці з брендом та (3) формують емоційний зв'язок між брендом і споживачем.
Брендування — це фірмові елементи вашої компанії. Наприклад, футболки чи чашки з вашим логотипом, візитівки, флаєри чи блокноти, оформлення ваших сторінок у соцмережах чи електронного поштового підпису тощо. Тобто це ті речі, що безпосередньо бачать (або можуть відчути на дотик) ваші клієнти й за чим впізнають ваш бренд.
Брендинг — це процес створення, управління та розвитку бренду. Фактично це дії, спрямовані на формування позитивних асоціацій про бренд та підвищення до нього лояльності споживачів. Брендинг, з-поміж іншого, включає розробку брендбуку, про який і йтиме мова далі.
Брендбук — це посібник зі стилю, або «книга правил», як кажемо ми в СОІ. В цьому посібнику зазначені основні складові іміджу вашої компанії: історія та місія, правила використання логотипа, фірмові кольори та шрифти, елементи брендування та інше.
Тут важливо насамперед розуміти, якою взагалі є ціль розробки фірмового посібника. В процесі роботи компанії вам може знадобитися то футболки замовити однакові для працівників, то рекламку в газету зробити, то флаєри підготувати для якоїсь конференції — варіантів безліч. Без брендбука кожен з дизайнерів, яких ви найматимете для різних завдань, буде вносити своє бачення і стиль. Внаслідок цього ідентичність вашого бренду ставатиме розмитою, а клієнти не вловлюватимуть його там, де мали б вловлювати.
Так, не всім компаніям критично потрібен брендбук на самому старті, а іноді без нього можна обійтися протягом деякого часу — наприклад, якщо вам все робить один дизайнер і завдяки цьому стилістика «не гуляє». Та якщо ви хочете стати серйозним гравцем на ринку, розширюватися та завойовувати все більшу частку ніші та аудиторії, без брендбуку не обійтися.
Щоб не розгубитися, почніть із правильного, а саме з окреслення місії вашої компанії, цільової аудиторії, персоналіті вашого бренду та цінностей, які ви сповідуєте.
Важливо зауважити, що перелік нижче не є загальноприйнятим для всіх. Рішення щодо того, що має входити в брендбук, приймають спільно замовник і дизайнер. Однак елементи, які ми описуємо нижче, зазвичай присутні навіть у базових брендбуках.
Зміст. Незалежно від того, стислий це брендбук чи розширений, зміст повинен бути. Він не лише допоможе легко орієнтуватися, а й створюватиме враження цілісності та структурованості брендбуку.
Історія/місія бренду. Це короткий опис історії заснування вашого бренду. Зазвичай він «відкриває» брендбук та знайомить клієнтів з вашою компанією. В цьому розділі слід вказати свою основну діяльність, кілька переваг компанії, досвід, яким ви пишаєтеся, свою місію тощо.
Логотип. Зазвичай у брендбуці описують історію створення логотипа та значення, яке він у собі несе, зазначають правила його використання зі зразками, як можна робити і як не треба, згадують про важливість охоронного поля навколо логотипа та інше.
Фірмові шрифти. В цьому розділі дають перелік корпоративних шрифтів, які використовуються для вебресурсів та друкованих матеріалів. Шрифти можуть належати як до одного сімейства, так і включати різні типи. Загальною рекомендацією є їхня відмінність від шрифтів, які використовуються в логотипі (якщо у вас шрифтова версія), щоб лого не «зливалося» з текстами. У розділі шрифтів також описують їхнє використання: для заголовків, підзаголовків, акцентів тощо.
Фірмові кольори. Тут вказують всі фірмові кольори компанії (основні та додаткові), а також зазначають:
Імеджері. Простими словами, це зображення чи ілюстрації, які демонструють стиль вашої компанії в мережі. Наприклад, візуальна складова ваших постів у соцмережах. Цей розділ не завжди присутній у брендбуках, особливо стислих, однак дає повніше та чіткіше бачення дизайнерам і фотографам, які займаються візуальною рекламою вашої компанії.
Голос бренду. Якщо розділ вище стосувався зображень, то в цьому йдеться про рекламні тексти. В якому стилі ви розмовляєте зі своїми клієнтами (дружній чи діловий), які тексти притаманні вашим соцмережам, сайту та інше. Цей розділ також не завжди додають у брендбуки, оскільки він може бути досить варіативним (подача текстів часто може змінюватися).
Рекламно-інформаційні матеріали. Вони можуть бути як цифровими, так і друкованими. Цифрові зазвичай включають дизайн сайту, оформлення сторінок в соціальних мережах, рекламні оголошення, електронний поштовий підпис, комерційні пропозиції тощо. Друкованими можуть бути флаєри, брошури, білборди, лукбуки, візитівки та інша фірмова документація, тобто йдеться про дизайн поліграфічної продукції.
Брендування офісу та фірмовий мерч. У цьому розділі подають зразки оформлення приміщення компанії, вивіски, транспорту, упакування, а також фірмового мерчу (це може бути одяг, чашки, рюкзаки/сумки, наліпки/нашивки, будь-яка рекламно-сувенірна продукція у фірмових кольорах компанії та з корпоративною символікою).
Неймовірно гарні, звісно ж :) Якщо конкретніше, то розробка брендбуку відбувається кількома етапами (ТЗ, власне розробка, внесення правок, затвердження) й залежить від запиту клієнта. Для себе ми виділили три категорії таких запитів:
У СОІ розробкою брендбуків займаються графічний дизайнер і ретушер, маркетолог, копірайтери та редактор. З яким би запитом ви не звернулися до нас, запропонуємо найвдаліше рішення для створення єдиного стилю вашої компанії. Втім, якщо у ваших планах розробка брендбуку у золотисто-сріблястих тонах лише з тих причин, що вони подобаються вам особисто, — тут нам доведеться посперечатися :)
Ми завжди обґрунтовуємо свої рішення щодо дизайну, надаємо переконливі аргументи й рекомендуємо оптимальний варіант з опорою на фірмовий стиль компанії, цільову аудиторію, аналіз конкурентів, тренди в дизайні та побажання замовника.
Переглянути більше наших робіт в напрямку брендингу можна у відповідному розділі на нашому сайті: Брендинг
Звертайтеся — СОІ створить красиве личко для вашого бренду, а за запитом займемося й комплексним рекламним просуванням. Заповнюйте бриф нижче та розповідайте нам трішки більше про свій бізнес :)