Невдалі ідеї для бізнесу під час війни

Ми вже говорили про вдалі ідеї для бізнесу під час війни. Сьогодні ж поговоримо про невдалі, проблемні, можливо десь і аморальні ідеї, але під прагматичним кутом зору. Про зовні легальні варіанти, які, проте, можуть принести їх власнику чимало проблем. 

1. Виробництво товарів або послуг для ворожої сторони

Виробництво товарів або послуг, призначених для ворожої сторони, є надзвичайно складним і спірним бізнесом під час війни. Деякі підприємці можуть мати аргумент, що вони роками працювали на цьому ринку і не хочуть відмовлятися від свого бізнесу, особливо враховуючи той факт, що там теж живуть люди і вони також потребують продуктів та послуг.

Проте такий підхід пов'язаний із значними ризиками. Очевидно, існують санкції, які можуть бути запроваджені проти підприємця та його компанії через співпрацю з ворогом. І це не щось ефемерне, далеке і лише для крупних компаній. Навпаки, малі компанії, які не мають достатньо серйозних зв’язків у високих колах, частіше можуть стати жертвами статистики. 

Крім того, існує небезпека шпигунства, оскільки ворожа сторона може підіслати агентів, які непомітно вивідують важливу інформацію. Один з менеджерів без зайвої думки відповість на питання клієнта, а під роздачу може попасти ціла компанія. Також, існує загроза конфіскації активів та неминуча поступова відмова від покупки від громадян своєї власної країни — бойкот.

Та скільки там тої війни, в мене ж бізнес!

Враховуючи, що війна може тривати ще довгий час, ми рекомендуємо підприємцям серйозно подумати про можливість переорієнтації на український або іноземні європейські ринки. Це може бути більш безпечною та стійкою стратегією для майбутнього бізнесу в умовах війни та у післявоєнний час. 

Переорієнтація може включати пошук нових ринків збуту, розширення асортименту продукції, або навіть пошук інших сфер бізнесу, які будуть більш відповідати обставинам часу та забезпечать стійкий розвиток підприємства без додаткових ризиків. Не варто сподіватися, що скоро все затихне і можна буде нічого не змінювати. Такі сподівання можуть лише призвести до того, що наступить момент, коли підприємство втратить усе. Бізнес в умовах воєнного стану — дуже непроста справа і останнє, що варто робити для його процвітання — ховати голову в пісок і думати, що ваша хата скраю.

2. Виробництво товарів або послуг з сировини або з залученням працівників ворожої сторони

Можна було б подумати, що за стільки часу вже не мало б стояти такого питання. Але ні, у декого воно все ще стоїть. То там, то сям виринають кенсельні новини про російські комплектуючі, вимогу до працівників говорити російською з колегою з москви, чи тіньове постачання товарів з виробництв, розміщених у росії.

ІТ-шник без роду, без племені

ІТ-компаніїі завжди залучали спеціалістів зі всього світу. І не так просто звільнити хорошого працівника лише тому, що він є жителем країни, як напала на вашу. Не лише морально чи організаційно. ІТ ж знаходиться під пильною увагою борців за рівність, відсутність дискримінації чи обмежень. А з іншого боку медалі — кенселінг та розлючені працівники, особливо ті, родичі яких воюють чи постраждали.

Бізнес в умовах війни дуже чутливий до репутаційної прозорості. Коли люди дізнаються, що у вас працюють росіяни, якими б хорошими вони не були, це негативно вплине на репутацію. Говоримо прагматично — ви платите зарплату, з якої людина платить податки, за які купуються снаряди, які летять на вашу домівку. Якщо мислити прагматично, ці аргументи мали б перекрити ризики звинувачення у дискримінації.

Виробництва та комплектуючі

Те ж стосується виробництв, розміщених в росії. Як би успішно те виробництво не працювало, частина його працівників уже знаходиться на території нашої батьківщини з автоматом у руках. Інша частина платить податки. Читайте вище. 

Якщо ви досі не змогли вигідно продати своє виробництво через санкції і чекаєте більш слушного часу — не чекайте. Імовірність, що він настане, вкрай низька. Скоріш за все, ситуація навпаки лише погіршуватиметься, тому зараз найкращий час, щоб вберегти хоч щось з ваших вкладених фінансів та започаткувати нове виробництво у іншій країні.

Якщо ви досі використовуєте в роботі комплектуючі, виробництва ворожої сторони, що ж… Давно пора шукати заміну. Або почати виготовляти їх самостійно. Банально і прагматично — виробництво може бути знищене чи переорієнтоване державою під військові потреби. Тут під боком вам буде легше проконтролювати безпеку, або можна переміститися в країну, не задіяну у військових діях.

3. Рекламування товарів або послуг з використанням мови ворожої сторони

Отут можна сперечатися до посиніння. Бо є видача гугл, є російськомовне населення, ніхто державної не розуміє і купувати нею не хоче. Але є ще і закони. Про мову. І малоімовірно, що статті законів послаблюватимуться з часом, зважаючи на ситуацію. Рекламуючи свої товари чи послуги російською, ви можете отримати кількох додаткових клієнтів, а можете втратити багатьох. 

Навіть якщо поки все спокійно, публічна комунікація мовою ворога в один момент може впасти в очі активісту, а далі все піде як лавина. Бізнес просто мінуснуть. Вибачення і клятвенні обіцянки працюють, але не знівелюють повністю вплив. Бізнес в Україні під час війни та після неї має говорити до своїх клієнтів державною мовою. 

Какая разніца?

Все пропало і російськомовний клієнт недоступний? Та ні, усі вони чудово розуміють українську, а в комунікації ніхто не заважає вам відповідати клієнтові його мовою. Лиш не змушуйте до цього своїх працівників. Це теж може вилитися у репутаційні проблеми.

У публічній площині було вже кілька випадків, коли комунікацію російською пояснювали тим, що працевлаштували біженця і він не знає іншої мови, окрім ворожої. Не вийшло. Біженців і постраждалих від війни усі жаліють, але не настільки, щоб толерувати їхнє небажання вчитися і спілкуватися державною мовою. Хай і неідеальною. 

4. Туристичне агентство для іноземних туристів

Туристичні агентства України важко постраждали, як, втім, і інший бізнес під час війни. Військові дії в Україні призвели до численних викликів та перешкод для цього сектору економіки.

Їдемо, мала, в Карпати!

По-перше, однією з основних проблем стало обмеження виїзду за кордон для чоловіків. По-друге, авіаперельоти закрили. Це серйозно скоротило попит на туристичні послуги. По суті, тури вихідного дня, поїздки, які не потребували відпустки на роботі, пропали. Та і навіть маючи необмежений час мало хто готовий десятки годин висиджувати в автобусі заради побаченого музею чи випитої кави в Парижі.

Деякі туристичні агентства намагалися переорієнтуватися на внутрішній туризм, пропонуючи подорожі по Україні. Однак безпечних регіонів для відпочинку залишилося небагато, ціни зросли, купівельна спроможність впала. Усе разом це обмежило можливості для такого переспрямування.

Такий перехід на внутрішній туризм може допомогти туристичним агентствам вижити до закінчення бойових дій та відновлення туристичного руху. Проте важливо враховувати, що попит на ці подорожі також є обмеженим, і конкуренція у цьому сегменті може бути високою.

Буча-комбуча

Деякі агентства спробували залучити іноземних туристів, але попит на подорожі в Україну суттєво впав через загальну нестабільність та обмеження. Реклама, яка спрямована на іноземців та заохочує відвідати деокуповані міста або зони, що прилягають до бойових дій, вносить свої ризики. 

Такий екстрим може бути надзвичайно ризикованим, оскільки подорожуючи в такі регіони, існує загроза потрапити під обстріли або в інші небезпечні ситуації. Неодноразово під обстріли попадали автомобілі волонтерів та цивільних. Навряд чи котрась з українських страхових погодиться застрахувати життя і здоров’я таких екстремальних туристів. 

Крім того, важливо враховувати етичний аспект. Заробляти на тому, що деякі люди оглядають місця масового вбивства, може бути спростуванням моральних норм.

Що робити і як втримати туристичний бізнес під час війни на плаву?

Найкращою ідеєю для туристичного агентства в умовах війни може бути переорієнтація на внутрішній туризм, організацію відпочинку для ветеранів та їх сімей, а також транспортування людей у ближні країни — біженців, заробітчан, волонтерів. Досі недостатньо наповнений пропозицією люкс сегмент міжнародних перевезень. Є чимало людей, готових доплатити за туалет у автобусі чи достатню кількість місця для ніг перед сидінням. 

5. Організація великомасштабних подій та концертів

Івент сфера також чимало постраждала внаслідок війни. Чимало івентів довелося відмінити, але після вимушеного затишшя, організатори подій потрохи повертаються до роботи. Люди дуже зголодніли за офлайновими заходами, адже під час карантину вже було чимало обмежень, а тепер їх накладає війна. Проте, такі заходи несуть також і численні ризики. 

Скупчення людей

Особливо у наближених до фронту областях, велике скупчення людей може нести дуже серйозну небезпеку. Вже є випадки “здачі” локації та прильотів з масовими жертвами. І неправильно буде думати, що ворога цікавлять лише військові цілі. Конференції зазвичай відвідують не найбідніші верстви населення, а це бізнес та економічна підтримка країни, донати на армію. Тому така ціль не менш ласа, що вже неодноразово доведено. 

Так само вже є неприємний досвід щодо “таємної локації”. Завжди знайдеться хтось, хто повідомить ворогу про неї, також можна відслідкувати значне скупчення мобільних телефонів. Наприклад, торгові центри під ударом вже не вперше. 

Посуньтеся, я до вас зайду

На жаль, попри тривалий час бойових дій, ситуація з укриттями в нашій країні ще дуже далека до ідеалу. Якщо школи виводять на тривогу дітей у коридори і це вважається укриттям, то наскільки просто (і “дешево”) буде знайти місце для проведення масового заходу з нормальним укриттям, де б всі учасники могли вільно розміститися? А якщо вже брати вище, щоб люди не вимагали повернення коштів за квитки, то влучно було б в такому укритті ще й продовжити лекції. Таких місць одиниці і ціни зашкалюють, тому економічна доцільність багатьох заходів буде сумнівною. 

Івент-бізнес під час війни. Як вижити?

Якщо починати зараз такий бізнес, швидше за все, не варто, то втримати свою дитину на плаву треба постаратися. Дослідіть формат камерних заходів — воркшопи та міні-презентації. Спробуйте задіяти комбінований формат, коли онлайн-учасники братимуть участь у заході на рівні з офлайновими. Це апаратура для включення в дискусії, додаткові модератори. Можна також спробувати шукати локації у віддалених від міст районах — з трансфером, звісно. Можливо це було б більш безпечно для учасників у випадку тривоги. ІТ-конференція на старій фермі? А чому б і ні?

6. Логістичний бізнес з системою складів

Логістичний бізнес та великі ритейлери з низкою складів по різних областях серйозно постраждали від війни. Склади (чи то на них гуманітарна допомога, чи військове обладнання, чи міксери або табуретки) приваблюватимуть ворога як ціль ще довгий час. 

Важко уявити втрати компаній, які втратили свої склади. Навряд чи таке компенсується страхівкою (форс мажор же), та і у винного втрати не відсудиш. А десь на Закарпатті сидить панянка і вимагає негайно доставити їй замовлені колготки. Страшна ситуація. 

Їдь-не їдь, стій-не стій

Саме логістика зараз дуже важлива і потрібна, проте, робота у цій сфері бізнесу є дуже складною під час війни. Неможливо зробити достатню кількість броней для працівників, водії та вантажники — часто чоловіки. Ті, хто уникає мобілізації, бояться їздити поміж областями, аби не натрапити на блок-пост і не отримати повістку. Окрім того, залежно від наближеності та етапу бойових дій, деякі маршрути можуть виявитися закритими чи неможливими до проїзду, що також несе додаткові фінансові втрати. 

Згоріла хата, гори і склад!

Будівництво нового складу на заміну втраченому — значна витрата часу та коштів, а знайти місце для такого з мінімальними ризиками та з мінімальними логістичними втратами неможливо. Доводиться обирати. 

Резюмуючи, великі гравці ринку логістики та великі маркетплейси потроху виживуть та відновлять роботу. Малій же рибині у цьому дуже складному під час війни бізнес-сегменті буде дуже і дуже складно вижити. 

7. Виробництво чи продаж дитячих іграшок  та одягу військової тематики

Цей сегмент направду дуже цікавий до обговорення. З одного боку, є діти військових, які малюють на шкільних уроках танки, тишком одягають татову чи мамину військову кепку чи фліску. І так, їм дуже важливо бути ближче до своїх рідних, що воюють чи загинули на війні, бути схожими. Та і загалом образ військового мав би формувати систему наслідування, як от діти мріють стати поліцейськими, пожежниками чи космонавтами. 

З іншого боку, колекції дитячого одягу в мілітарі-стилі традиційно збирають величезну хвилю хейту. Про іграшкові автомати калашникова чи гранати вже що й говорити.

Золота середина в дитячому мілітарі бізнесі під час війни

Як і у будь-яких спірних випадках, важливо дотримуватися золотої середини. Не варто випускати одяг, який копіює форму військових. Так можна докотитися і до вистави в садочку, де діти в формі з автоматами, як роблять наші сусіди. 

Нікого не засмутить худі з мілітарі (не піксель, це протизаконно) принтом і надписом, наприклад “мій тато/мама — герой”. Варіанти, як задовольнити попит і при цьому не нарватися на кенселінг, є, просто потрібно більш ретельно продумувати колекції. Ну і дорослий мілітарі-одяг зараз точно не на часі. 

8. Виробництво чи продаж лже-товарів для цивільного захисту від хімічних атак та інших загроз

Хто пригадує як один політик ходив з карточкою на шиї, яка, з його слів мала захистити від ковіду? І яка ціна на таку була в інтернеті?

Такий сегмент важко назвати бізнесом взагалі, адже це просто шахрайство, а під час війни шахрайські дії засуджуються ще різкіше, ніж у мирні часи.

Карточка на шиї — видурювання коштів і все. Людина від того нічого не втратить. А от від чарівної таблетки від ядерної загрози комусь може стати справді зле. А якщо якась старенька мама купить своєму зеленому новопризваному синові форму, яка “захищає від уламків” і він не ховаючись попреться в ній на ворога? Люди є різні, не всі вміють фільтрувати та перевіряти інформацію, а наживатися на шахрайстві під час війни — ще більш аморально. 

9. Виробництво чи продаж дрібних шпигунських пристроїв для забави чи побутового використання

Такі пристрої українським законодавством заборонені були ще і до війни. Ручки з камерою, кружки з прослушкою. Забавки цікаві і дістати їх не проблема. Проте якщо раніше за продаж такого можна було отримати пальцем “но-но-но” або, можливо, штраф, то зараз є всі шанси попасти на повноцінну перевірку від СБУ чи ДБР. А далі вже як карти складуться. Пощастить або не пощастить. А якщо реальний шпигун ворога купить такий гаджет і застосує його у своїх діях? Такий бізнес під час війни несе серйозні ризики для тих, хто ним займається, тому ми не рекомендуємо. 

10. Не звертатися за консультацією в COI.UA, плануючи відкрити бізнес під час війни

Часи непевні, потребують ґрунтовного аналізу ринку та можливостей. Під час війни у бізнесі варто зважувати ретельно кожен крок. І добре, якщо ці кроки зважуватиме не одна людина з певним обмеженим досвідом, а ціла команда маркетологів, які вже не одні зуби з’їли та не одного клієнта випустили задоволеним у світ. 

Послуга маркетингової консультації не обійдеться вам дорого, але може зекономити значну кількість коштів та нервів. Як одного разу нам сказав клієнт: “Після консультації я образився — мій бізнес назвали нежиттєздатним. Поміркувавши трохи, я змінив свою думку — ви зекономили мені чимало грошей, які я зможу вкласти у більш потужну ідею.”.

Зацініть наш блог
UX-помилки, що з’їдають прибуток інтернет-магазину
У сфері e-commerce користувацький досвід (UX) напряму впливає на фінансові показники. UX — це не лише про візуальну привабливість сайту, а й про зручність, швидкість та логіку взаємодії користувача з інтернет-магазином. На українському ринку, де конкуренція між онлайн-продавцями зростає щодня, навіть незначні UX-помилки інтернет-магазину можуть коштувати втрачених клієнтів і недоотриманого прибутку. UX аудит e-commerce — це комплексне дослідження сайту, яке дозволяє виявити слабкі місця в навігації, структурі, швидкості завантаження та елементах конверсії. Без такої перевірки бізнес часто не бачить очевидних помилок юзабіліті сайтів, які заважають покупцю завершити замовлення. Варто пам’ятати, що оптимізація UX інтернет-магазину — це не разова дія, а безперервний процес. Вона включає аналіз поведінки користувачів, тестування різних варіантів дизайну та впровадження рішень, що підвищують зручність та швидкість покупки. Саме завдяки такому підходу можна відповісти на головне питання будь-якого онлайн-бізнесу: як підвищити конверсію магазину без зайвих витрат на рекламу та залучення нових відвідувачів. Розуміння та своєчасне усунення UX-помилок — це інвестиція, яка швидко окупається у вигляді зростання продажів, лояльності клієнтів та стабільного прибутку.
Переглянути
Всі публікації
Екскурсія закінчена. Тепер нумо до роботи !
Заповніть форму і пристебніться — далі поведемо ми!
Заповнити форму