Доменне ім'я для сайту

Про назву для бренду ми вже говорили трохи раніше, а сьогодні поговоримо про не менш важливий вибір — домен для сайту. 

Домен — назва сайту (url, посилання, вебадреса), яку ви можете бачити в адресній стрічці чи написати на візитівці, щоб клієнти могли вас знайти. Гляньте зараз у стрічку браузера й побачите там адресу сторінки, на якій розміщена ця стаття. Починається ця адреса з домену — https://coi.ua/. У нашому випадку домен = coi, а доменна зона = .ua.

При виборі доменного імені існує чимало підводних каменів, про які варто знати, та особливостей, які варто врахувати. Звісно, ви можете доручити вибір доменного імені спеціалістам (наприклад, нам у COI), але можете зробити це і самостійно. Ця стаття допоможе вам у виборі. 

Як дізнатися, чи вільне доменне ім’я?

Домен можна купити на багатьох сайтах, а ціни на них не надто відрізняються. Ми зазвичай використовуємо один з найпопулярніших — www.imena.ua. На ньому і показуватимемо приклади, а ви зможете собі обрати сайт для покупки доменного імені на власний розсуд. 

Якщо ви вже придумали собі доменне ім’я, то перевірити його на доступність можна так:

Натискаєте кнопку «Знайти» — і бачите результат. Можете поставити «пташки» навпроти бажаної доменної зони, а навпроти кожної варіації побачите статуси. Ось що означають найпоширеніші з них:

  1. Вільний. Вам пощастило, такий домен ще ніхто не реєстрував. Можете клацати на ньому та дізнатися його вартість на наступному етапі.
  2. Недоступний. Тут вже складніше. Деякі домени недоступні через законодавчі обмеження. А домен .ua, наприклад, можна зареєструвати лише за наявності співзвучної торгової марки (так, у СОІ вона є). 
  3. Зайнятий. А тут все дуже просто. Хтось вже купив та використовує цей домен. Це може бути як адреса реального бізнесу, так і перекуплений заради вигоди домен (особливою популярністю користуються короткі домени). 

Як обрати доменну зону та якими вони бувають?

Насправді вибір доменних зон є доволі широким. Натисніть посилання «Інші домени» праворуч від кнопки «Знайти» на сайті реєстратора і побачите усі доступні варіанти доменних зон. Домени бувають першого рівня (крапка і слово), другого (крапка-слово, крапка-слово) і т.д.

Українські домени

.UA

Тут варто окремо виділити домен .ua, про який ми згадували вище. Для компаній, які провадять свою діяльність в Україні та хочуть на цьому акцентувати, це найбажаніша зона. Але, як ми згадували раніше, для цього потрібне свідоцтво (не просто подана заявка, а паперове свідоцтво), та і сам домен є доволі дорогим (на час написання цієї статті він коштує понад 1500 грн на рік). Такий домен показує статус компанії та її серйозність: реєстрація ТМ — тривалий та недешевий процес. Компанії-одноденки такого домену отримати не можуть. А ще такий домен є невідчужуваним та не може бути проданим комусь іншому у випадку, якщо ви забудете провести оплату. 

Обласні домени

Домени міст типу .kharkiv.ua чи .rivne.ua здебільшого використовуються для місцевих компаній. Вони акцентують та показують, що ви працюєте в конкретному місті чи області, та не підходять, якщо ви плануєте масштабувати бізнес. Їх часто використовують новинні портали. Коштують 250-300 грн на рік залежно від міста. 

.COM.UA

Найпоширеніший та найуніверсальніший домен. Колись зона COM означала те саме, що «веб», тому була універсальною від самого свого зародку. .COM.UA показує, що бізнес працює по всій Україні, але ще не має / не хоче мати зареєстрованої ТМ. Якщо ви вагаєтеся з вибором доменної зони, можете сміливо обирати .COM.UA та не читати далі. Коштує демократичних 320 грн (на час написання цієї статті) на рік та підходить для більшості цілей. 

.УКР

Дуже цікавий, хоч і малопоширений домен. Ціна його — 318 грн (лише трохи дешевший за .COM.UA), а детальніше будемо його розглядати у блоці кириличних доменів. Звернемо лише увагу, що реєструвати на таку доменну зону можна лише кириличні домени. Тоді як на .UA підходить і кирилиця, і латиниця. 

.NET.UA, .ORG.UA, .EDU.UA тощо — специфічні домени другого рівня в Україні

Доменні зони, наслідувані від популярних міжнародних доменних зон, які задають «напрямок» щодо виду діяльності компанії. Тут варто лише виділити зону .IN.UA, якою можна чітко вказати на геолокацію діяльності компанії. Наука в Україні, Туризм в Україні, Маркетинг в Україні тощо.

Міжнародні домени

Насамперед серед міжнародних доменів ви побачите домени країн. І, на відміну від українських, чимало з них доступні до реєстрації. Проте такий вибір досить сумнівний. Рішення виправдане лише у тому разі, якщо ви хочете влаштувати гру слів. Наприклад, з використанням італійського домену першого рівня можна отримати назву сайту shake.it (вигаданий зразок).

Домени-батьки

У 1985 році було створено 6 перших доменів першого рівня. Кожен з них мав бути призначений для окремих цілей. З часом напрям деяких з них залишився (хоч і не контролюється строго), інших — розмився зовсім, а може і втратився. Ці домени:

  • COM — для представлення комерційних організацій в інтернеті.
  • NET — для представлення компаній, які мають справу з мережами, забезпеченням інтернетом та схожими технологіями.
  • GOV — для урядових організацій, який зараз використовується виключно за призначенням. У цій доменній зоні (неважливо, першого чи другого рівня) прості смертні домен купити не зможуть. 
  • EDU — ще один зарезервований для держструктур домен. Використовується для акредитованих навчальних закладів.
  • MIL — доменна зона, яка використовується американськими воєнними. 
  • ORG — для організацій, здебільшого некомерційних. Зараз доступний до реєстрації як у першому рівні, так і у другому. 

Домени-діти

Згодом з’явилося ще кілька популярних доменних зон за напрямами. Найчастіше використовують:

  • BIZ — для бізнесу, якому не вистачило СОМ ;)
  • PRO — для тих, кому дуже важливо вказати на свій високий професіоналізм.
  • INFO — активно використовується за призначенням, тобто для інформаційних сайтів.
  • NAME — для персональних брендів.
  • ECO — для екологічних ініціатив.

Домени-онуки

Як бачите, шести основних доменних зон вистачило ненадовго. Далі додавалися все нові й нові, а потім… пішло-поїхало. На скріні помістилася лише незначна частинка «нових міжнародних доменних зон» (і чимало з них мають відповідник другого рівня у зоні .UA).

Такі доменні імена часто спокушають і манять. Можна обрати те, що найближче по роботі, і «виглядати круто». Та і ціни на такі домени часто дуже демократичні. 

Але не поспішайте — нові міжнародні домени часто йдуть в комплекті з проблемою у просуванні. Google до них не так добре звик, як до старичків. Та і ваші клієнти зазвичай старатимуться запам’ятати ту частину назви, яка передує крапці, а далі вже (якщо Google не підкаже) пробуватимуть підставляти найпопулярніші варіанти доменних зон.

Крім того, на багатьох сайтах програмісти роблять валідацію для введення поштової адреси чи посилання на сайт. І часто не враховують у список доступних такі рідкісні доменні зони. Це означає, що ви не завжди зможете залишити на якомусь сайті заявку, вказавши свою доменну пошту ceo@super.monster чи адресу сайту www.kitty.sexy (вигадані зразки).

Яке може бути доменне ім’я

Доменне ім’я може бути латиницею або кирилицею, може містити літери, цифри та дефіс і має обмеження на 63 символи у довжину. Реєстр у доменах та посиланнях не враховується (великі літери рівноцінні малим).

Коли розмір має значення

Вважається, що найкращими є короткі доменні імена, бо вони легше запам’ятовуються, гарніше виглядають на візитках і більш дефіцитні. 

Щодо запам’ятовування — трішки довша змістовна назва точно краще запам’ятається, ніж короткий незрозумілий набір символів, який не те що згадати, а й прочитати складно. 

Щодо візитівок — зараз все частіше використовують у друкованій продукції QR-коди, а самі візитівки у багатьох галузях вже відійшли в минуле. Звісно, назва сайту на 5 символів на візитівці виглядатиме показніше, ніж така сама на 20 символів. Але між 5 та 7, наприклад, різниці серйозної не буде. 

Щодо дефіциту — тут так. Більшість привабливих коротких доменних імен вже куплені кимось і або використовуються, або готуються до перепродажу за великі суми. 

Тому заважайте на розмір, але не зациклюйтеся на ньому. 

Кириличні домени

Кириличні посилання (українськими буквами) з’явилися у 2001 році, а доменна зона .УКР стала доступною у 2013-му. У ці роки стався справжній бум. SEO-спеціалісти прогнозували нечуваний ріст попиту на використання кириличних доменів, переваги в просуванні та інші плюшки. Але все обрізалося на красі посилань. Коли в адресній стрічці ми бачимо миле оку та приємне посилання https://uk.wikipedia.org/wiki/Головна_сторінка і хочемо його скопіювати та передати другові, то надсилаємо в результаті отаку «красу»: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0_%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B0.

Не надто привабливо, погодьтеся. Та і пошукові системи якось ліниво працюють з кириличними доменами та назвами сторінок. Тому зараз кириличні домени втратили свою популярність та використовуються нечасто. 

Одне слово чи два?

Часто є потреба використати в назві сайту два слова. Їх можна написати разом або через дефіс. І який з варіантів ви б не обрали, клієнти все одно плутатимуться між ними. Тому змиріться ;) 

Дефіс — це зайвий символ, тому можна його уникнути в деяких випадках. Можна написати обидва слова з великої літери (проте врахуйте, що в адресній стрічці вони все одно стануть маленькими) або друге слово з «високої» (l, f, b) літери, яка візуально розділяє між собою слова. Можна також розділяти слова цифрами. 

Специфіка українського ринку при виборі домену

Про кириличні домени написано вище: розглядати такий варіант варто лише як крайній випадок. Тому доведеться обмежитися латиницею — перекладом на англійську або транскрибуванням. І отут починаються нюанси.

  • Якщо ви обрали англійське (чи будь-яке іншомовне) слово, переконайтеся, що воно буде зрозумілим для цільової аудиторії. Якщо більшість ваших клієнтів не розмовляють вільно англійською, не варто використовувати слова, складніші за основну шкільну програму. 
  • Уникайте шиплячих, йотованих неоднозначних звуків. Ця складність української мови утруднює розробку назви та вибір доменів для місцевого бізнесу. Літери, які пишуться, а відповідно і читаються, неоднозначно, призведуть до втрати клієнтів. Частина з них напише слово «сир» як syr, а інші — як sur.
  • Ідентичні з кириличними букви. Про це замислюються далеко не всі, а коли вже замислюються, то змінювати домен стає пізно або дорого. Приклад (вигаданий): cup — «кап» чи «сир«»?

Чи має домен запам’ятовуватися?

Так, має. Але у сучасному світі це вже не так критично необхідно, як 5-10 років тому. Колись назви сайту часто диктували телефоном і записували на слух. Зараз же щосекунди в мережі з’являється 3 нових сайти, а 75 % від їхньої загальної кількості є «мертвими». Гарних вільних доменів залишилося не так вже й багато. Тому поступово записування домену на слух чи переписування з візитівки потроху відходять в минуле. А якщо вам відправили посилання на сайт і залишається лише клацнути на ньому, навряд чи ви звернете увагу на кілька зайвих символів чи станете запам’ятовувати цю назву. 

Новий домен для сайту чи вживаний?

Питання спірне та безпосередньо залежить від того, чи вміють ваші маркетологи продуктивно використовувати домени з історією. А ще — відрізнити хорошу історію від поганої.

Попри все нові й нові алгоритми пошукової системи, більшість спеціалістів сходяться в думці, що домени з історією зазвичай індексуються краще. Тобто, якщо ви завбачливо придбали домен для свого сайту три роки тому й не використовували його (або на ньому була «заглушка» чи старенький сайтик по вашій тему) — ви молодець і матимете переваги перед тими, хто придбав свій домен буквально вчора. А от чи варто такий домен купувати… Тут варто аналізувати професіоналам.

А може, купити вживаний домен?

Перший та найочевидніший мінус — ціна. Тисячі людей заробляють на тому, що скуповують перспективні (на їхню думку) домени. Щоб усе це було вигідно, потрібно, аби один проданий домен окуповував витрати, які за нього платили кілька років, та ще й такі самі витрати інших 30-40 доменів, яких не вдалося продати. Ціни стартують від 1000 доларів США і не мають верхньої планки. Елітні старі короткі домени можуть коштувати як предмети мистецтва — необмежено. 

Інший ризик — погана репутація. Потрібно вміти дослідити історію домену. Можливо, домен, який ви плануєте використати для продажу дитячих товарів, раніше використовувався для порносайту. А може, взагалі був під баном Google, вибратися з-під якого буде дуже складно, а то й неможливо. 

Плюсом однозначно є любов Google і, якщо сайт активно працював у суміжній сфері, — ефективний трафік (скажімо, клієнти колись купували дитячий одяг на цьому сайті, а зараз ви там продаєте дитячі іграшки). 

Як зареєструвати домен

Зареєструвати доменне ім’я можна на фізичну або юридичну особу. Оплачувати потрібно уважно, один раз на рік (більшість продавців нагадуватимуть вам листом). Якщо забули оплатити — орієнтовно на 2 тижні домен ще буде закріплений за вами, а далі його виставлять на продаж для всіх охочих. І мисливці на гарненькі домени з історією вже тут як тут. 

Наш домен coi.com.ua так викупили 2 роки після того, як ми повноцінно перейшли на ua. Ми думали, що більше немає змісту оплачувати зайвих 320 гривень на рік, оскільки такий домен нікому не знадобиться, але помилилися. Моторні хлопці наступного ж дня запропонували нам його купити за велику суму. Якби у нас не було зареєстрованої торгової марки, яка дає суттєву перевагу в суді, зловмисники могли б створити копію нашого сайту й обманювати наче від нашого імені потенційних клієнтів. У нашому ж випадку старий СОІ-вський домен просто висить витратним балансом у моторних хлопців. 

Краса в імені твоїм

Так, обрати домен не так просто, як могло здаватися. Та якщо розібратися  деталях, то і дуже складного там немає. Одне зрозуміло точно: легковажити при виборі домену не варто, бо коли вам знадобиться його змінити на краще, втрати будуть досить значними. А якщо ви не хочете ризикувати чи довго вивчати усі за і проти — зверніться до COI. Ми вміємо усе, що описано у цій статті, і ще трохи більше ;) 

Зацініть наш блог
Мобільні додатки як інструмент зростання малого бізнесу у цифровій економіці
Плюси та мінуси розробки мобільного додатку для малого бізнесу
Цифровізація змінила спосіб, яким малий бізнес взаємодіє зі своїми клієнтами, управляє операціями та конкурує на ринку. Вона дозволяє малим компаніям розширювати свій охоплення, покращувати ефективність процесів та підвищувати задоволеність клієнтів. Завдяки цифровим інструментам, таким як онлайн-маркетинг, електронна комерція, автоматизація зв’язків з клієнтами та бізнес-аналітика, малі підприємства отримують можливість конкурувати з великими корпораціями, маючи значно менші ресурси. Цифровізація також відкриває доступ до глобальних ринків, дозволяючи малим компаніям продавати свої товари та послуги клієнтам з усього світу без потреби фізичної присутності інструментами електронної комерції.
Переглянути
Всі публікації
Екскурсія закінчена. Тепер нумо до роботи !
Заповніть форму і пристебніться — далі поведемо ми!
Заповнити форму