Якою має бути швидкодія сайту

Одного прекрасного чи не дуже дня хтось скаже вам: «Та ваш сайт так повільно вантажиться!» — і ви замислитеся. А й справді — якою має бути швидкодія сайту? Що є нормою, а що — ні? Нумо розбиратися!

Швидкодія сайту на мобільному

Чому починаємо з мобільного? Тому що на дворі вже нівроку 2022-й рік, і в B2C-сегменті більшість юзерів користуються сайтами зі своїх смартфонів. А смартфони це часто мобільний інтернет. Він, звісно, вже не такий «тугий» як років 5 тому, але все ж інколи залишає бажати кращого. Люди гуглять в транспорті, за обідом чи навіть сидячи на унітазі. А тягне там не завжди чудово. :)

Все, що довше за 3 секунди — дно!

Звісно, якщо у вас велетенський інтернет-магазин чи складний портал, то… а ні, навіть тоді сайт не мав би вантажитися довше, ніж 3 секунди. Інформація валить на нас з усіх боків. Пропозиції, конкуренти, знижки, акції. Більшість клієнтів не чекатимуть, а просто розвернуться й підуть. До конкурента. Того, який краще подбав про швидкодію сайту. Або відкладуть покупку на ніколи. 

На щастя, технології дозволяють оптимізувати швидкодію, розробити поетапне завантаження, щоб клієнт хоча б бачив, що щось на сайті відбувається, а не просто чекав, спостерігаючи за білим як сніг дисплеєм. Та навіть звичайні прелоадери є кращими, ніж нічого. А їх же можна робити ще й анімованими. 

Чому у вас вантажиться довго, якщо у мене все ок? Трохи про КЕШ 

Насамперед розберемося із принципом завантаження сайтів. Ви точно помічали, що текст завантажується швидше, ніж зображення. Найдовше на сайті вантажаться саме графічні елементи, інколи ще й деякі елементи коду (але цього ви не побачите) та анімації. Тому важливо все це оптимізувати настільки, наскільки можливо. 

Система працює так, що при першому завантаженні сайту, якщо у вас стоять стандартні налаштування, ті «важчі» файли та елементи завантажуються у кеш-пам’ять вашого браузера. І наступного разу, коли вам знадобиться завантажити цей сайт (якщо його робили не кривими руками, звісно), його вміст ви побачите значно швидше. 

Це нормальна ситуація та нормальна практика, от тільки розробники не завжди пояснюють це клієнтам. Тому у власника бізнесу сайт може вантажитися швидко (він-то чи не щодня на ньому), а в клієнтів (особливо нових) — повільно. 

То як дізнатися реальну ситуацію зі швидкодією сайту?

Для цього існують спеціальні сервіси, які чітко показують результати за кожним параметром, а часто ще й вказують на моменти, які варто покращити. Найпопулярніший з таких — Google PageSpeed Insights. Не варто сприймати його як єдиного суддю, але загальну картину він точно покаже. 

Є й крутіші рішення: наприклад, Hotjar. Він не відкриє вам швидкодії в цифрах, зате покаже, як нервово користувач рухає мишкою чи намагається скролити на мобільному сторінку, поки вона проооооваааантаааажується.

По суті, такі сервіси записують відео користування вашим сайтом різними юзерами. Дуже корисно періодично поглядати на такі записи для того, щоб тримати ситуацію на контролі та розуміти що вашим клієнтам зручно, а що — ні. Може, вони зависають зовсім не там, де ви думали, або навпаки виходять без замовлення, бо їм незручно. Або ж причина все-таки у довгому завантаженні. 

Чи важлива швидкодія на десктопі?

Авжеж. Ми почали з мобільного лише через те, що там частіше є гірше інтернет-з’єднання і такий метод інтернет-серфінгу є більш популярним зараз. Особливу увагу швидкодії у десктоп-версії сайту необхідно приділити тим бізнесам, які надають послуги у B2B-сфері. Ті сайти, які ми зазвичай відвідуємо в робочих цілях, мають вантажитися як ракети-комети. Як інакше ми зможемо бути суперефективними?

PageSpeed Insights показує зелену зону, а сайт вантажиться довго

Ну, умілими руками можливо все. Особливо якщо ви зациклилися на цій системі та дуже мотивовано просили ваших розробників чарівним способом покращити швидкодію вашого старого сайту, зробленого на не найсучасніших технологіях, до зеленої зони. Або — що ще сумніше — з тією самою ціллю найняли спеціальних «оптимізаторів». Хотіли зелену зону — маєте. :) 

Для об’єктивності оцінки радимо використовувати не один, а кілька різних сервісів. А ще краще пробувати самому з різних пристроїв та в різних умовах. Слухати та прислухатися до ваших клієнтів і періодично оновлювати сайт.

Коли ми розробляли сайт, все було ок, а тепер швидкодія впала

Ще одна типова проблема, яка або розв'язується дуже просто, або не розв'язується ніяк. Якщо ваш сайт зроблений якісно й добротно, причина може бути лише одна — контент. Можливо, ваші розробники не поставили обмеження на завантаження великих зображень, а ви (чи ваші менеджери) вантажите фото товару просто з фотоапарата. 

Оптимальний розмір / він же вага / він же об’єм зображення на сайті — до 100 кілобайтів. Якщо це банер, може бути й 150, а якщо фото товару — бажано вкладатися в меншу цифру. 

Спеціальні сервіси стиснуть ваші зображення з мінімальною втратою якості, забравши з файлу усі зайві дані: коли, ким і на який пристрій було зроблено це фото та ін. Так, це так звані метадані графічних файлів, які можна витягнути та прочитати з більшості нестиснених зображень. Сюрприз!

Контент для сайту хороший, але все одно все висить

Така проблема характерна для сайтів, зроблених шаблонами-модулями на популярних CMS. Це така плата за економію на розробці та інші переваги CMS. Грамотний розробник навіть з використанням популярних систем управління постарається пустити в дію мінімум модулів, адже розуміє, що вони будуть застарівати, потребувати оновлення та ламатися інколи. Але може бути, що вам не так сильно пощастило. 

Скільки років може бути актуальним сайт?

Зрозуміло, що з плином років все застаріває. І сайт — не виняток. Помилково буде вважати, що ви зможете замовити розробку сайту один раз і будете ним користуватися двадцять років. Це не так. З часом вимоги до оптимізації та швидкодії все ростуть, з’являються нові браузери, розміри дисплеїв. Та й інтернет стає все швидшим. 

То коли варто оновлювати сайт? Ситуації бувають дуже різними й здебільшого все залежить від стану ринку. Якщо ваша ніша має високу конкуренцію, клієнти легко можуть перейти до інших, а ті інші оновлюють свої сайти часто й чемно стежать за трендами — мусите тримати планку. Якщо ж ваша аудиторія не дуже вибаглива та дуже лояльна, продукт унікальний, а конкуренція невисока — надто часто оновлювати сайт не доведеться. 

В оновленні сайту звертайте увагу не лише на дотримання дизайн-трендів, а й на використання сучасних технологій. Бо якщо ви зекономите, зробивши сайт трохи старішими методами, через 2, 3, 5 років вони вже будуть древніми. Кажуть, що у собаки рахується рік за 5, тоді по аналогії можна сказати, що технології розвиваються рік за 10 (якщо порівнювати з іншими галузями). Враховуйте це. 

Швидко чи ні — питання філософське

Важливо розуміти, що єдиного стандарту швидкодії немає й бути не може. Всі ситуації унікальні та індивідуальні. Десь клієнт знервовано натисне хрестик після секунди очікування, а десь — спокійно чекатиме цілих десять і не скаржитиметься. І навіть наші 3 секунди на початку статті — суб’єктивний показник. Тому радьтеся з вашими маркетологами, оцінюйте поведінку користувачів на сайті, тримайте руку на пульсі та прислухайтеся до відгуків. 

А якщо відчуваєте, що пора нарешті оновити сайт на більш сучасний та швидкий — звертайтеся в COI, ми вас не розчаруємо!

 

Зацініть наш блог
Всі публікації
Екскурсія закінчена. Тепер нумо до роботи !
Заповніть форму і пристебніться — далі поведемо ми!
Заповнити форму