+38 (067) 434-60-64

Брендбук та інші слова на «Б»: як створити свій посібник зі стилю

Брендбук, брендування, бренд, брендинг… Людина, яка не зіштовхується з цими поняттями щодня, може легко в них заплутатися. Розповідаємо, що означає кожне з них, а також говоримо більше про брендбук: коли він потрібен та як має виглядати.

Бренд — це комплекс понять та уявлень, які ідентифікують саме ваш продукт чи вашу послугу. Важливо розуміти, що брендом є та компанія, фірмові елементи якої (1) відрізняють її на ринку, (2) створюють у споживачів унікальні асоціації про продукт чи послугу на основі їхнього досвіду співпраці з брендом та (3) формують емоційний зв'язок між брендом і споживачем.

Брендування — це фірмові елементи вашої компанії. Наприклад, футболки чи чашки з вашим логотипом, візитівки, флаєри чи блокноти, оформлення ваших сторінок у соцмережах чи електронного поштового підпису тощо. Тобто це ті речі, що безпосередньо бачать (або можуть відчути на дотик) ваші клієнти й за чим впізнають ваш бренд.

Брендинг — це процес створення, управління та розвитку бренду. Фактично це дії, спрямовані на формування позитивних асоціацій про бренд та підвищення до нього лояльності споживачів. Брендинг, з-поміж іншого, включає розробку брендбуку, про який і йтиме мова далі.  

Брендбук — це посібник зі стилю, або «книга правил», як кажемо ми в СОІ. В цьому посібнику зазначені основні складові іміджу вашої компанії: історія та місія, правила використання логотипа, фірмові кольори та шрифти, елементи брендування та інше.   

Чи готовий ваш бізнес до брендбуку?

Тут важливо насамперед розуміти, якою взагалі є ціль розробки фірмового посібника. В процесі роботи компанії вам може знадобитися то футболки замовити однакові для працівників, то рекламку в газету зробити, то флаєри підготувати для якоїсь конференції — варіантів безліч. Без брендбука кожен з дизайнерів, яких ви найматимете для різних завдань, буде вносити своє бачення і стиль. Внаслідок цього ідентичність вашого бренду ставатиме розмитою, а клієнти не вловлюватимуть його там, де мали б вловлювати. 

Так, не всім компаніям критично потрібен брендбук на самому старті, а іноді без нього можна обійтися протягом деякого часу — наприклад, якщо вам все робить один дизайнер і завдяки цьому стилістика «не гуляє». Та якщо ви хочете стати серйозним гравцем на ринку, розширюватися та завойовувати все більшу частку ніші та аудиторії, без брендбуку не обійтися.

Щоб не розгубитися, почніть із правильного, а саме з окреслення місії вашої компанії, цільової аудиторії, персоналіті вашого бренду та цінностей, які ви сповідуєте. 

  1. Місія. Якщо простими словами, це отой текст у розділі «Про нас» на вашому сайті. Подумайте, як ви хочете, аби люди «бачили» ваш бренд, який основний меседж ви несете своїм товаром чи послугою та яким бачите майбутнє свого бренду. Ваша місія може бути як глобальною та навіть трохи утопічною, так і більш приземленою і практичною. Якщо не знаєте, з якого боку підійти, спробуйте просту вправу «Було, є, буде»: напишіть 3 слова про те, з чого починався ваш бізнес, 3 слова про те, як йдуть справи у вас зараз, і 3 слова про те, чого ви хочете досягти в довгостроковій перспективі. 
  2. Цільова аудиторія. Скажіть чесно: у вас є карта цільової аудиторії? Маємо на увазі реальний добротний файл на 10 або більше сторінок з описом аватарів. Уявіть, скількох потенційних клієнтів ви не залучаєте лише через те, що не знаєте, де і як їх залучати. Розробка карти цільової аудиторії закриває ці питання та фактично є універсальним деталізованим гайдом для маркетолога, таргетолога, контекстолога, копірайтера та дизайнера. Тобто для всіх, хто займається рекламним розвитком вашого бренду.
  3. Персоналіті. Ви — смішненькі білочки чи серйозні бурундучки? Як ви позиціюєте свій товар чи послугу? Спробуйте означити свій бізнес 10 прикметниками: 5 із них повинні якомога чіткіше описувати вашу діяльність, а 5 говорити про те, що цілковито не підходить вашій компанії. Під час цієї вправи на визначення персоналіті бренду корисно радитися з усією командою, аби отримати якнайповніше бачення. Наприклад, ви продаєте великогабаритні меблі: шафи, дивани, столи. Усе з натурального дерева. Ваша персоналіті може бути надійною, виваженою, працьовитою, переконливою та перфекціоністичною. Іншими словами, ви — серйозні бурундучки. Або ж у вас — магазин дитячого одягу для дівчаток. Ваша брендова персоналіті може бути життєрадісна, відкрита, балакуча, творча та приязна. Звісно, може бути й навпаки: тут ви вже вирішуєте самі, адже краще, ніж ви, ваш бізнес не знає ніхто. Спробуйте уявити свій бренд живою людиною та подумайте, як би ви спілкувалися з клієнтами та яке враження хотіли б створювати.
  4. Цінності. Ви продаєте меблі власного виробництва і якість для вас — на першому місці. Деревину вибираєте дуже ретельно, а потім висаджуєте дерева, щоб не шкодити екології. Ви безкоштовно заміните стіл або дасте компенсацію, якщо клієнт виявив якісь недоліки після покупки, адже дбаєте про свою репутацію. Цінності можуть бути різними, але загалом вони є тим, що цінується (овва, тавтологія) у вашій компанії, і тим, що ви не хочете втрачати.

Анатомія брендбуку: що входить в посібник зі стилю

Важливо зауважити, що перелік нижче не є загальноприйнятим для всіх. Рішення щодо того, що має входити в брендбук, приймають спільно замовник і дизайнер. Однак елементи, які ми описуємо нижче, зазвичай присутні навіть у базових брендбуках.

Зміст. Незалежно від того, стислий це брендбук чи розширений, зміст повинен бути. Він не лише допоможе легко орієнтуватися, а й створюватиме враження цілісності та структурованості брендбуку.

Зміст з брендбуку Pava Logistics

Історія/місія бренду. Це короткий опис історії заснування вашого бренду. Зазвичай він «відкриває» брендбук та знайомить клієнтів з вашою компанією. В цьому розділі слід вказати свою основну діяльність, кілька переваг компанії, досвід, яким ви пишаєтеся, свою місію тощо.

Місія з брендбуку Pava Logistics 

Місія з брендбуку Pava Logistics 

Логотип. Зазвичай у брендбуці описують історію створення логотипа та значення, яке він у собі несе, зазначають правила його використання зі зразками, як можна робити і як не треба, згадують про важливість охоронного поля навколо логотипа та інше.   

Логотип із брендбуку Encoro

Логотип із брендбуку Encoro

Фірмові шрифти. В цьому розділі дають перелік корпоративних шрифтів, які використовуються для вебресурсів та друкованих матеріалів. Шрифти можуть належати як до одного сімейства, так і включати різні типи. Загальною рекомендацією є їхня відмінність від шрифтів, які використовуються в логотипі (якщо у вас шрифтова версія), щоб лого не «зливалося» з текстами. У розділі шрифтів також описують їхнє використання: для заголовків, підзаголовків, акцентів тощо. 

Фірмові шрифти з брендбуку Lviv Medical Center

Фірмові шрифти з брендбуку Lviv Medical Center

Фірмові кольори. Тут вказують всі фірмові кольори компанії (основні та додаткові), а також зазначають:

  • відповідність кольорів — назва та номер за Pantone;
  • колір для друку — CMYK;
  • колір для цифрових матеріалів — коди RGB та HEX. 

Фірмові кольори з брендбуку Panda 

Фірмові кольори з брендбуку Panda 

Імеджері. Простими словами, це зображення чи ілюстрації, які демонструють стиль вашої компанії в мережі. Наприклад, візуальна складова ваших постів у соцмережах. Цей розділ не завжди присутній у брендбуках, особливо стислих, однак дає повніше та чіткіше бачення дизайнерам і фотографам, які займаються візуальною рекламою вашої компанії. 

Імеджері COI в Instagram

Імеджері COI в Instagram

Голос бренду. Якщо розділ вище стосувався зображень, то в цьому йдеться про рекламні тексти. В якому стилі ви розмовляєте зі своїми клієнтами (дружній чи діловий), які тексти притаманні вашим соцмережам, сайту та інше. Цей розділ також не завжди додають у брендбуки, оскільки він може бути досить варіативним (подача текстів часто може змінюватися). 

Голос бренду COI в Instagram

Голос бренду COI в Instagram

Рекламно-інформаційні матеріали. Вони можуть бути як цифровими, так і друкованими. Цифрові зазвичай включають дизайн сайту, оформлення сторінок в соціальних мережах, рекламні оголошення, електронний поштовий підпис, комерційні пропозиції тощо. Друкованими можуть бути флаєри, брошури, білборди, лукбуки, візитівки та інша фірмова документація, тобто йдеться про дизайн поліграфічної продукції

Рекламно-інформаційні матеріали з брендбуку Panda

Рекламно-інформаційні матеріали з брендбуку Panda  

Брендування офісу та фірмовий мерч. У цьому розділі подають зразки оформлення приміщення компанії, вивіски, транспорту, упакування, а також фірмового мерчу (це може бути одяг, чашки, рюкзаки/сумки, наліпки/нашивки, будь-яка рекламно-сувенірна продукція у фірмових кольорах компанії та з корпоративною символікою). 

Фірмовий одяг із брендбуку Pava Logistics

Фірмовий одяг із брендбуку Pava Logistics

 Фірмові чашки з брендбуку COI 

Фірмові чашки з брендбуку COI

Які брендбуки робить СОІ 

Неймовірно гарні, звісно ж :) Якщо конкретніше, то розробка брендбуку відбувається кількома етапами (ТЗ, власне розробка, внесення правок, затвердження) й залежить від запиту клієнта. Для себе ми виділили три категорії таких запитів:

  1. «У нас немає нічого, але хочемо, щоби було». Це зазвичай новенькі компанії, які тільки починають свій бізнес та потребують дослідження ринку, розробки карти цільової аудиторії та побудови маркетингової стратегії. В цих документах описується брендинг і розробка брендбуку зокрема.
  2. «У нас є щось, але цього замало». Це випадок, коли клієнту було добре у своїй маленькій ніші й без брендбуку, але тепер він хоче розширювати мережу. Такі запити зазвичай передбачають вдосконалення або редизайн логотипа та створення брендбуку з нуля.  
  3. «У нас є все, але хочемо краще». У клієнта вже є брендбук, який потребує осучаснення або доповнення. У цьому випадку узгоджуємо, які зміни хоче бачити замовник, а також надаємо власні рекомендації щодо покращення.

У СОІ розробкою брендбуків займаються графічний дизайнер і ретушер, маркетолог, копірайтери та редактор. З яким би запитом ви не звернулися до нас, запропонуємо найвдаліше рішення для створення єдиного стилю вашої компанії. Втім, якщо у ваших планах розробка брендбуку у золотисто-сріблястих тонах лише з тих причин, що вони подобаються вам особисто, — тут нам доведеться посперечатися :) 

Ми завжди обґрунтовуємо свої рішення щодо дизайну, надаємо переконливі аргументи й рекомендуємо оптимальний варіант з опорою на фірмовий стиль компанії, цільову аудиторію, аналіз конкурентів, тренди в дизайні та побажання замовника.

Переглянути більше наших робіт в напрямку брендингу можна у відповідному розділі на нашому сайті: Брендинг     

Звертайтеся — СОІ створить красиве личко для вашого бренду, а за запитом займемося й комплексним рекламним просуванням. Заповнюйте бриф нижче та розповідайте нам трішки більше про свій бізнес :)