Етапи розробки сайту

Ви вирішили розробити сайт або оновити наявний. З чого почати? На що варто звернути увагу? У цій статті розглянемо ключові моменти, які допоможуть замовити розробку сайту один раз та пожинати плоди його роботи роками.

Якою має бути структура сайту

Побудова структури сайту вимагає значного досвіду кількох спеціалістів. На початку оцінюється бажана кількість сторінок. Якщо їх менш як три (без урахування сторінки контактів), доцільно розглянути формат посадкової сторінки (landing page), в іншому ж разі сайт буде багатосторінковим. Якщо ви плануєте розробляти інтернет-магазин, то важливим етапом є правильне структурування каталогу за розділами.

Хто розробляє структуру: клієнт чи підрядник?

Зазвичай над структурою працюють проєктний менеджер (брифує клієнта, організовує робочий процес), SEO-спеціаліст або аналітик (корегує розділи під оптимальну внутрішню SEO-оптимізацію), маркетолог (враховує інтереси споживача та зручність для нього) й технічний спеціаліст (відстоює інтереси максимальної швидкодії сайту — актуально для великих інтернет-магазинів). 

Розробка прототипу для сайту

Для того, щоб розробити сайт, який буде максимально корисним і зручним для вашої цільової аудиторії, варто почати з прототипування. Якщо підрядники відразу починають з технологій чи питають, які кольори вам подобаються, — це поганий знак. 

Завдання прототипування — побудувати UX (user experience) для сайту. Простими словами — зробити сайт зручним у користуванні та інтуїтивно зрозумілим. Проблема в тому, що різні групи цільової аудиторії мають різні користувацькі звички (хтось, наприклад, зрідка користується комп’ютером і йому складно розбиратися, а інший — щодня працює з якісними сайтами та знає, «як все має бути»). Тому першим етапом побудови прототипу для сайту є обговорення цільової аудиторії. Завдяки аналізу отриманих даних можна спрогнозувати customer journey — шлях користувача на сайті від першого контакту до здійснення бажаної дії (замовлення товару, здійснення дзвінка, заповнення форми).

Прототип виглядає як чорно-білий дизайн. Часто він клікабельний, що дозволяє проводити тестування на фокус-групах. У прототипі немає гарних кольорів, зображень, ідеально підібраних шрифтів, зате є логічні блоки та їхній орієнтовний структурний вигляд. Завдання прототипу:

  1. Побудова максимально зручного інтерфейсу.
  2. Правильна логічна послідовність блоків на сайті, яка вестиме користувача шляхом до дії.
  3. Фіксування «плану» сайту задля уникнення майбутніх конфліктів між клієнтом і розробником (після затвердження прототипу будь-які додаткові блоки чи сторінки рахуються окремо).

Технічне завдання для сайту: яким воно має бути?

У сфері розробки є древній жарт: «Без ТЗ і результат ХЗ». Річ у тому, що кожна людина завжди уявляє собі завдання по-різному. Це абсолютно нормально. Проблеми ж з’являються у випадках, якщо сторін багато й вони не змогли на 100 % проговорити всі свої уявлення та прийти до єдиного бачення. Банально, деякі моменти здаються очевидними. Навіщо ж їх проговорювати? Проте інша людина може мати (теж очевидне) інше бачення. 

Технічне завдання — це документ, який описує сайт посторінково (з використанням прототипу) та поблоково. Розписує вміст кожного блоку, функціональні особливості кожного елемента. Якщо на сайті має бути кнопка, то в ТЗ повинно бути чітко прописано, що має відбуватися, якщо користувач клацне на неї. Також в ТЗ присутні загальні вимоги до сайту (його швидкодія, вимоги до хостингу, адаптації під мобільні пристрої, підтримувані браузери тощо). 

Може, обійдемося без технічного завдання?

Починати роботу без технічного завдання (навіть для невеликого сайту-візитівки ТЗ може містити десятки сторінок — що більше деталей в ньому прописано, то краще) невигідно передусім для клієнта. Бо підрядник завжди знайде спосіб обґрунтувати свої рішення (чому вирішили не робити чогось, або чому щось буде тільки за додаткову оплату), а втрачає у таких випадках здебільшого клієнт. Тому варто витратити додаткові кошти на якісно написане ТЗ та зекономити на майбутніх потенційних втратах. 

Розробка дизайну сайту — художній витвір чи грубі розрахунки?

Перш ніж братися за дизайн сайту, необхідно опрацювати фірмову айдентику. Якщо у вас є брендбук чи логобук — чудово, вони будуть дороговказами для дизайнера. Якщо ж нема — варто приділити максимум уваги до вибору фірмових шрифтів та кольорів.

Чому не варто питати, які кольори вам подобаються?

Бо у більшості випадків це не має ніякого значення. Оформлення сайту має бути таким, щоб добре продавало продукт чи послугу, тобто воно має «подобатися» споживачам, а не власнику бізнесу. Звісно, бувають випадки, коли кілька варіантів можуть працювати рівноцінно, тоді можна долучити клієнта до вибору одного з них. Проте хороші підрядники (орієнтовані на якість) точно не почнуть роботи над дизайном з питань про кольори та зразки сайтів, які подобаються вам чи вашим рідним. 

Що варто врахувати у дизайні сайту?

Перше — цільову аудиторію. Не просто її смаки, а й підходи, які змотивують клієнта зробити на сайті бажану дію. «Кольоровість сайту», кількість анімацій, акцентування ключових моментів — все це має бути адаптованим під ЦА. 

Друге — тренди. Дизайн має бути сучасним і модним. Це ніхто не заперечує. Проте захоплюватися трендами також не варто, якщо клієнт не планує переробляти сайт через рік. Класика та лаконічність завжди в моді. 

Третє — результативність. Творчі спеціалісти нерідко ставлять її нижче, ніж бажання реалізації свого творчого потенціалу. Але як би дизайнер не хотів внести своє художнє бачення, насамперед потрібно враховувати цілі сайту й вимоги до нього. 

Розробка сайту. Хто, на чому та як?

Для розробки сайту існує чимало різних технологій, CMS (система управління сайтом) та платформ. А от єдиного універсального рішення немає. Залежно від ваших цілей, може бути доцільним розробляти шаблонний сайт на Тильді, або робити повністю кастомний на фреймворках. 

Програмісти чи вебмайстри?

Якщо ви розробляєте сайт не на конструкторі (з чим цілком можна впоратися й самостійно), варто звернути увагу на те, чи є у підрядника програмісти. Деякі компанії працюють виключно з CMS (можливо, навіть лише з однією) і не можуть зробити нічого поза додаванням готових наявних модулів. Якщо для сайтів-візитівок цей варіант ще може бути прийнятним, то для складніших це вже проблема. Якщо обираєте такий підхід (коли в компанії немає кваліфікованих програмістів, а лише різнороби чи вебмайстри), розумійте, що ви не зможете доробити чи покращити щось так, як вам потрібно. Завжди будуть обмеження модулів, які взагалі періодично можуть не працювати чи працювати некоректно. А вебмайстри просто розведуть руками. 

Варіант із програмуванням зазвичай дорожчий, проте в такому разі ви можете розраховувати, що можливо все. Абсолютно все. Але за складні «хотілки» доведеться платити більше. 

Ідеально, коли над сайтом працює хоча б два спеціалісти — front-end і back-end. Один з них відповідає за коректну візуалізацію сторінок, інший — за роботу функцій та взаємодію з базами даних.

Закладаємо фундамент сайту

Важливо ще на етапі розробки правильно побудувати архітектуру сайту. Зокрема, максимально пройтися всіма потенційними планами. Якщо ви хотіли б у майбутньому додати на сайт особистий кабінет зі складним функціоналом — повідомте про це. Так само, якщо плануєте інтегрувати сайт до конкретної CRM. Грамотні розробники врахують ці потенційні вектори розвитку, запропонують вам оптимальні технології та закладуть в архітектуру сайту можливість подальшого масштабування. 

Тестування сайту — поклацай там на кнопочки

Коли сайт вже готовий то… він не готовий. Роботу не можна вважати завершеною, якщо вона не перевірена. Тому після етапу розробки неодмінно є етап тестування. І дуже важливо, щоби підрядник мав своїх тестувальників, а не вішав процес тестування на клієнта. 

Що має перевірити тестувальник?

  1. Основні сценарії, за якими клієнт проходитиме сайтом, — очевидні (типові).
  2. Дивні та незвичні сценарії за принципом «а якщо я тепер клацну тут...». 
  3. Коректне показування сайту та його роботу на різних (задекларованих у ТЗ) браузерах).
  4. Коректне показування сайту та його роботу на різних пристроях.
  5. Коректність посилань, валідацію полів тощо.

Тестувальники — люди з особливим складом розуму та здатністю знаходити помилки там, де звичайна людина ніколи не додумається їх шукати. Тому дуже важливо залучати для цього етапу професійного тестувальника, а не просто «давати поклікати знайомим і родичам». 

Контент для сайту — текстовий та графічний

Якщо є така можливість, то краще обирати для розробки сайту підрядника, який відразу займеться і контентом для сайту. Тоді результат буде цілісним, а недостатню ефективність сайту не можна буде «спихнути» на кривий контент, заповнений клієнтом. Та і розбиратися в адмін-системі й шукати відповідні поля не завжди зручно. 

Копірайтинг для сайту

Важливо розуміти, що тексти на сайті — це не просто грамотні тексти, які розповідають про компанію. Це РЕКЛАМНІ грамотні тексти, які проводять клієнта найкоротшим шляхом до замовлення. Можна зробити суперовий сайт — і зіпсувати ефект контентом. Короткі та влучні слогани, переваги, які закривають болі клієнта, лаконічні тези й робочі заголовки — серйозна робота, яка безпосередньо впливає на результат і показники сайту. А ще ключовики туди не забути включити. І ще й органічно. 

Фото й відео для сайту

Неважливо, чи маєте ви готові фото, чи потребуєте зйомки, чи на вашому сайті взагалі графічний контент зі стоків — графічний дизайнер все одно потрібен. Усі фото на сайті мають бути в єдиній стилістиці, кольоровій гамі. Вони мають бути якісно кадровані та добре показуватися і на екрані ноутбука, і на дисплеї смартфону. Акценти, присутні на зображеннях, мають не відвертати чи розсіювати увагу, а спонукати до замовлення. Навіть стокові фото чи відео потрібно вміти підібрати так, щоб вони «не пахли пластиком». Якщо на сайті присутні заїжджені стокові фото, які вже 10 років використовують всі конкуренти, ваша компанія здаватиметься штучною, неживою. Тому професійні дизайнери використовують живі фотографії або вишуковують на стоках вдалі та маловідомі кадри. 

Сайт готовий та наповнений контентом. Що далі?

Залишилися найменші штрихи. Проте вони не менш важливі, ніж попередні етапи роботи над сайтом. 

Внутрішня оптимізація

Насамперед мова йде про SEO-оптимізацію. Необхідно зробити сайт максимально дружнім і відкритим для пошукових мереж. Для цього потрібно:

  • Прописати на кожній сторінці метатеги (title, description, keywords, H1, H2, H3).
  • Оптимізувати зображення — стиснути їх для вебу, щоб вони не вантажилися довго, та прописати альти.
  • Подбати про сервісні файли robots.txt, sitemap.
  • Оптимізувати швидкодію та коректний порядок завантаження елементів на сайті.
  • Забезпечити необхідні юридичні сутності — правила використання, правила оброблення даних.
  • Потурбуватися про безпеку даних і ssl-сертифікат.

Вибір хостингу

Залежно від ситуації, підрядник може запропонувати залишити сайт на своєму хостингу або перенести на ваш. Обидва варіанти мають як плюси, так і мінуси. Залишатися на хостингу підрядника вигідно, якщо ви розраховуєте на технічну підтримку від нього. Крім того, у розробників на хостингу зберігається багато сайтів, тому ймовірність того, що хтось забуде оплатити хостинг, — мінімальна. Так само представники хостера швидше реагуватимуть на звернення власників великих хостинг-пакетів. 

Якщо ви все ж вирішили переносити сайт на власний хостинг, підрядник надасть вам вимоги та рекомендації. В такому разі доступ буде у вас і ви зможете будь-коли змінити підрядника за потребою без зайвих труднощів. Проте вам доведеться уважно стежити за вчасною оплатою хостингу. 

Вибір домену для сайту

Дуже важливо обрати для сайту хороший домен. У цій справі є чимало різних нюансів і це тема, що заслуговує окремої статті. Рекомендуємо не обирати домен самостійно, а звернутися до спеціалістів, які зможуть якісно врахувати всі нюанси та підібрати домен, який залишатиметься незмінним протягом багатьох років та працюватиме на користь бізнесу. 

Під'єднання CRM, налаштування email

На фінальному етапі варто перевірити всі контактні дані на сайті, під'єднати електронні адреси для отримання запитів із форм зв’язку, інтегрувати CRM. Перевірте, чи на сайті не залишилося «риби», весь контент заповнений коректно, посилання на сторінки в соціальних мережах прописані правильно тощо. Також можна на цьому етапі відправити сайт на індексацію Google. 

Налаштування аналітики та пікселя

Сайт — це лише інструмент, після готовності якого слід зайнятися рекламою. Підключення аналітики та Facebook-пікселя — проміжний етап, який не варто відкладати після завершення роботи з сайтом. Увімкнути колтрекінг, якісно налаштувати цілі та конверсії в Google-аналітиці, під'єднати й налаштувати піксель, а опісля, коли ці системи вже збиратимуть для вас дані, можна у зручному темпі шукати підрядників для реклами. 

Резюме

Розробка сайту чимось схожа на зведення будинку. Добре, якщо ваші будівельники здатні вчасно розкласти вам все по поличках, щоб ви не були змушені переносити запланований переїзд чи не вичерпали свого бюджету на етапі неповної готовності. 

Тож у статті ми постаралися максимально чітко розписати оптимальний порядок дій для отримання хорошого результату. Бажаємо вам легкого будівництва та вдалої розробки! А якщо питання з підрядником ще відкрите — будемо раді бачити вашу заявку та попрацювати разом!

Зацініть наш блог
Всі публікації
Екскурсія закінчена. Тепер нумо до роботи !
Заповніть форму і пристебніться — далі поведемо ми!
Заповнити форму