«Просто додай води», «Тоді ми йдемо до вас», «Всі люблять Мамбу» — пригадуєте рекламу із цими культовими фразами? Тоді ці ролики стали хітом, сьогодні такий підхід — пережиток минулого. А все тому, що нічого не стоїть на місці, а тим паче така динамічна галузь як маркетинг.
Ті, хто вже давно працюють у сфері маркетингу, знають, що за своє коротке життя в Україні галузь розвинулася семимильними кроками. Щоб залишатися «на коні», й досі доводиться постійно вчитися, адже те, що актуально сьогодні, може стати «вчорашнім днем» вже незабаром.
Більше про те, як змінювався український маркетинг від 90-х і до сьогодні, читайте далі у блозі.
В ті часи реклама стала справжньою революцією на ринку. Після розпаду Радянського Союзу з’явилося безліч нових компаній: легальних і тіньових. Західні правила були далеко й здавалися дивними та заплутаними, а власні ще не утворилися (перший «Закон про рекламу» прийняли лише у 1996 році).
Основним майданчиком для розміщення оголошень (часто російськомовних) були газети й зовнішня реклама. І лише після цього йшла реклама на телебаченні.
В 90-х неважливо було мати якісний товар чи (на жаль) сервіс. Головне — мати знайомства й гроші, щоб запустити рекламу. Така реклама не дотягувала за якістю до західної технічно, навіть звичайний глянцевий друк і професійне фотографування були недоступною розкішшю.
Yupi: просто додай води!
Рекламний ринок був настільки пустим, що потреби у створенні унікальних креативів не було. Іноземні ж компанії не турбувалися про те, щоб адаптувати свою рекламу під місцевий ринок. Замість того, щоб вигадувати власні рекламні сюжети, місцеві відділення компаній просто дублювали західні: прямолінійні та часто нелогічні для середньостатистичного мешканця України.
Крім цього, існувала ще одна серйозна проблема. Через дефіцит деякі товари не потребували реклами, адже пропозиція не задовільняла попит. Тож просування у ті часи найчастіше потребували дорогі товари не першої необхідності.
Рекламник у 90-х — майстер на всі руки, який самотужки виконував усю роботу від генерації ідеї та до її реалізації.
З’явилися перші маркетингові «гіганти». Акцент змістився із зовнішньої реклами на відеоролики, які все ще часто не знімали під місцеву цільову аудиторію, а просто дублювали українською або російською.
А от компанії з маленьким бюджетом вже впали у відчай, адже пробитися крізь телерекламу грошовитих конкурентів було практично нереально. Тож байдуже, що тоді ні в кого не було досвіду в онлайн-рекламі; всі кинулися рекламуватися у мережі, яка тільки несміливо почала розвиватися в Україні. Серед основних рекламних плейсментів того часу:
А втім, на такому ринку фахівці вчилися не за роки, а за місяці. Іншого виходу не було. Варто зауважити, що в той час українські спеціалісти повністю копіювали російські підходи, а московські та санкт-петербурзькі тренди задавали тон для усіх пострадянських країн.
Приблизно так виглядали рекламні оголошення у ті часи. Прямолінійні, адаптовані не до живого користувача, а до SEO. Головною метою просування було потрапити у топ видачі, а от креатив в ті часи цінувався не так і сильно.
Хоч на ринку й почали з'являтися перші SMM-фахівці та вебспеціалісти, та все ж вони були універсальними. Наприклад, в ті часи нікого не дивувало, що програміст сам малює дизайн. А от маркетологів практично не було, тож не дивно, що головним «замістьмаркетолога» ставав сам клієнт.
І настала ера хаосу! Рекламою називали переслідування потенційних клієнтів всіма доступними каналами, нейромаркетингом — підкуп та рекламу «за знайомством», таргетингом — спосіб отримати закриті дані своїх потенційних покупців. Основним інструментом для формування цільової аудиторії, з якою було простіше налаштувати таргетинг ВКонтакті, став платний сервіс «Церебро Таргет».
Вже з початку 2010-х одним з головних очікувань маркетологів було отримання доступу до окремих даних із системи GPS своїх потенційних користувачів. Для них це стало б новим кроком у сфері персоналізації реклами.
Крім цього, через еволюцію смартфонів потрібно було адаптувати рекламні креативи до показів у мобільному форматі.
Поняття етики працювало по-іншому — в ті часи можна було пожартувати над клієнтом чи натиснути на його недоліки. Головне — мати доволі оригінальну рекламу, яка виділятиметься на фоні тисяч конкурентів у мережі.
Однак реклама тих часів дуже часто балансувала на межі допустимого, тож знайти відповідального підрядника за адекватні гроші було практично нереально, бо ризик отримати неякісну роботу і зіпсовану репутацію був доволі високий. Єдиний вихід — контролювати все і вся, а для цього потрібно й самому бути універсальним солдатом та розумітися в маркетингу.
Сьогодні поняття «маркетинг» нарешті стало масштабним. Тепер це не просто «налаштувати рекламу», а «розуміти, як працює механізм від А до Я».
Просуванням займаються не окремі спеціалісти, а цілі відділи вузького профілю. Над розробкою рекламного тексту працюють копірайтери, над створенням зображень — дизайнери, над налаштуванням реклами — таргетологи й контекстологи, над маркетинговою стратегією — маркетологи.
Рівень конкуренції настільки високий, що навіть бездоганний і бажаний продукт чи послугу потрібно просувати, адже створити чи закупити унікальні товари/послуги — практично нереально. Ба більше: через пандемію на низку товарів різко впав попит, тож рекламна стратегія повинна бути ще більш продуманою.
Основними фішками просування у 2020-му стали:
Професійний маркетолог повинен не просто бути в курсі нових методів просування на ринку, а й вчитися впроваджувати їх «на вчора», адже найкращий результат отримують ті, хто використовують новинки у своїй практиці першими.
Ми у СОІ реагуємо на кожну зміну ринку як автоматично, так і в ручному режимі, вивчаємо нові методи і майданчики просування та впроваджуємо роботу з ними у свою практику. Сьогодні це необхідно, адже від таких деталей залежить і позиція клієнтських брендів на ринку, і показники продажів їхніх компаній.
Для досягнення цієї цілі використовуємо лише «білі методи», адже з прозорим підходом ми отримуємо справжні результати, які збільшують продажі, а не дають цифри, як просто тішать око й его.
Щоби створити якісну маркетингову стратегію, ми неодмінно досліджуємо поточний стан ринку у відповідній галузі та створюємо детальну карту цільової аудиторії. З цими даними надалі запускаємо персоналізовану рекламу, яка здатна торкнутися емоцій вашого клієнта та продати йому ваш товар чи послугу. Наша схема роботи — це безпрограшний варіант для всіх сторін.
Хочете розвивати свою компанію сучасними методами? Просувайте її разом з COI! Заповнюйте бриф для співпраці.