+38 (067) 434-60-64

Як змінився маркетинг з часів 90-х

article author photo
Грабовська Оксана

Ті, хто вже давно працюють у сфері маркетингу, знають, що за своє коротке життя в Україні галузь розвинулася семимильними кроками. Щоб залишатися «на коні», й досі доводиться постійно вчитися, адже те, що актуально сьогодні, може стати «вчорашнім днем» вже незабаром.

Більше про те, як змінювався український маркетинг від 90-х і до сьогодні, читайте далі у блозі.

 

Як все починалося: активні 90-ті

 

В ті часи реклама стала справжньою революцією на ринку. Після розпаду Радянського Союзу з’явилося безліч нових компаній: легальних і тіньових. Західні правила були далеко й здавалися дивними та заплутаними, а власні ще не утворилися (перший «Закон про рекламу» прийняли лише у 1996 році).

Основним майданчиком для розміщення оголошень (часто російськомовних) були газети й зовнішня реклама. І лише після цього йшла реклама на телебаченні.

В 90-х неважливо було мати якісний товар чи (на жаль) сервіс. Головне — мати знайомства й гроші, щоб запустити рекламу. Така реклама не дотягувала за якістю до західної технічно, навіть звичайний глянцевий друк і професійне фотографування були недоступною розкішшю.

Yupi: просто додай води!

Рекламний ринок був настільки пустим, що потреби у створенні унікальних креативів не було. Іноземні ж компанії не турбувалися про те, щоб адаптувати свою рекламу під місцевий ринок. Замість того, щоб вигадувати власні рекламні сюжети, місцеві відділення компаній просто дублювали західні: прямолінійні та часто нелогічні для середньостатистичного мешканця України.

Крім цього, існувала ще одна серйозна проблема. Через дефіцит деякі товари не потребували реклами, адже пропозиція не задовільняла попит. Тож просування у ті часи найчастіше потребували дорогі товари не першої необхідності.

Рекламник у 90-х — майстер на всі руки, який самотужки виконував усю роботу від генерації ідеї та до її реалізації.

  

Що змінилося у 2000-х

 

З’явилися перші маркетингові «гіганти». Акцент змістився із зовнішньої реклами на відеоролики, які все ще часто не знімали під місцеву цільову аудиторію, а просто дублювали українською або російською.

А от компанії з маленьким бюджетом вже впали у відчай, адже пробитися крізь телерекламу грошовитих конкурентів було практично нереально. Тож байдуже, що тоді ні в кого не було досвіду в онлайн-рекламі; всі кинулися рекламуватися у мережі, яка тільки несміливо почала розвиватися в Україні. Серед основних рекламних плейсментів того часу:

  • Ucoz — безкоштовний сервіс, що дозволяє створювати сайти-конструктори різної складності.
  • Data Life Engine — система управління контентом, призначена для створення на організації ЗМІ онлайн.
  • Однокласники — одна з найбільш відвідуваних соцмереж у Росії. З 2017 року заблокована в Україні. 
  • ВКонтакті — найбільш популярна у Росії, Білорусі та Казахстані соціальна мережа. З 2017 року ця мережа в Україні заблокована.
  • Варезники — піратські сайти, які дозволяють одним користувачам безкоштовно викладати свої матеріали (софт, ігри, фото чи відео), а іншим — безкоштовно їх завантажувати.
  • Форуми — сайти для спілкування, на яких чати діляться за темами, а кожен охочий може зареєструватися та долучитися до розмови.

А втім, на такому ринку фахівці вчилися не за роки, а за місяці. Іншого виходу не було. Варто зауважити, що в той час українські спеціалісти повністю копіювали російські підходи, а московські та санкт-петербурзькі тренди задавали тон для усіх пострадянських країн.

«Купити куртка недорого Львів»

Приблизно так виглядали рекламні оголошення у ті часи. Прямолінійні, адаптовані не до живого користувача, а до SEO. Головною метою просування було потрапити у топ видачі, а от креатив в ті часи цінувався не так і сильно.

Хоч на ринку й почали з'являтися перші SMM-фахівці та вебспеціалісти, та все ж вони були універсальними. Наприклад, в ті часи нікого не дивувало, що програміст сам малює дизайн.  А от маркетологів практично не було, тож не дивно, що головним «замістьмаркетолога» ставав сам клієнт.   

 

Маркетинг дві тисячі десятих: реклама без етики 

 

І настала ера хаосу! Рекламою називали переслідування потенційних клієнтів всіма доступними каналами, нейромаркетингом — підкуп та рекламу «за знайомством», таргетингом — спосіб отримати закриті дані своїх потенційних покупців. Основним інструментом для формування цільової аудиторії, з якою було простіше налаштувати таргетинг ВКонтакті, став платний сервіс «Церебро Таргет».   

Вже з початку 2010-х одним з головних очікувань маркетологів було отримання доступу до окремих даних із системи GPS своїх потенційних користувачів. Для них це стало б новим кроком у сфері персоналізації реклами.

Крім цього, через еволюцію смартфонів потрібно було адаптувати рекламні креативи до показів у мобільному форматі.

Поняття етики працювало по-іншому — в ті часи можна було пожартувати над клієнтом чи натиснути на його недоліки. Головне — мати доволі оригінальну рекламу, яка виділятиметься на фоні тисяч конкурентів у мережі.

 

Однак реклама тих часів дуже часто балансувала на межі допустимого, тож знайти відповідального підрядника за адекватні гроші було практично нереально, бо ризик отримати неякісну роботу і зіпсовану репутацію був доволі високий. Єдиний вихід — контролювати все і вся, а для цього потрібно й самому бути універсальним солдатом та розумітися в маркетингу.

 

2020: а що далі?

Сьогодні поняття «маркетинг» нарешті стало масштабним. Тепер це не просто «налаштувати рекламу», а «розуміти, як працює механізм від А до Я». 

Просуванням займаються не окремі спеціалісти, а цілі відділи вузького профілю. Над розробкою рекламного тексту працюють копірайтери, над створенням зображень — дизайнери, над налаштуванням реклами — таргетологи й контекстологи, над маркетинговою стратегією — маркетологи.

Рівень конкуренції настільки високий, що навіть бездоганний і бажаний продукт чи послугу потрібно просувати, адже створити чи закупити унікальні товари/послуги — практично нереально. Ба більше: через пандемію на низку товарів різко впав попит, тож рекламна стратегія повинна бути ще більш продуманою. 

Основними фішками просування у 2020-му стали:

  • ще більша персоналізація реклами;
  • реклама у рекомендаціях (у блогерів зокрема);
  • інтерактивна реклама (потенційний клієнт стає її частиною);
  • реклама у «молодих» соцмережах.

Професійний маркетолог повинен не просто бути в курсі нових методів просування на ринку, а й вчитися впроваджувати їх «на вчора», адже найкращий результат отримують ті, хто використовують новинки у своїй практиці першими.

Ми у СОІ реагуємо на кожну зміну ринку як автоматично, так і в ручному режимі, вивчаємо нові методи і майданчики просування та впроваджуємо роботу з ними у свою практику. Сьогодні це необхідно, адже від таких деталей залежить і позиція клієнтських брендів на ринку, і показники продажів їхніх компаній.

 

Для досягнення цієї цілі використовуємо лише «білі методи», адже з прозорим підходом ми отримуємо справжні результати, які збільшують продажі, а не дають цифри, як просто тішать око й его.

 

Щоби створити якісну маркетингову стратегію, ми неодмінно досліджуємо поточний стан ринку у відповідній галузі та створюємо детальну карту цільової аудиторії. З цими даними надалі запускаємо персоналізовану рекламу, яка здатна торкнутися емоцій вашого клієнта та продати йому ваш товар чи послугу. Наша схема роботи — це безпрограшний варіант для всіх сторін.

 

Хочете розвивати свою компанію сучасними методами? Просувайте її разом з COI! Заповнюйте бриф для співпраці: Маркетинг