+38 (097) 791-33-70

Як писати просто про складне і навіщо це всім нам

article author photo
Беловольченко Аня

Журналісти й копірайтери особливо часто стикаються зі складними темами. А точніше — з тим, що складні терміни, поняття треба робити зрозумілими для масової аудиторії. Тож інформацію необхідно доносити у спрощеному вигляді, часто — стисло.

Наприклад, журналіст працює над темою медреформи. Для того, аби його текст добре «розійшовся» по соцмережах, він не писатиме лонгрід з термінологією й посиланнями на закони, а зробить 10 карток-пояснень «Що таке телемедицина», «Чим сімейний лікар відрізняється від терапевта» та ін.

А копірайтер, який має через текст продати 30-річній домогосподарці аератор і набір сантехнічних прокладок, на прикладах з життя розповість, де жінка застосовуватиме ці прилади й чим вони корисні у побуті.

Люди не можуть розбиратися добре у всьому на світі. А з урахуванням того, наскільки швидко сьогодні все розвивається, робити це ще складніше, але…

«Чому саме я маю писати просто?», — спитаєте ви. Бо у вас немає вибору!

Якщо ви не хочете, щоби ваша робота залишилася поза увагою, вам доведеться популярно й доступно про неї розповісти. Якщо ви не хочете померти з голоду, продаючи медичну послугу, вам доведеться спростити її трактування. І так далі.

Загалом можна виділити 5 основних причин, чому це потрібно:

  • щоб охопити більшу аудиторію
  • щоби зацікавити темою
  • щоби продати той чи інший продукт
  • щоб уникнути непорозуміння
  • щоб одразу донести ключову думку

І не забувайте, що у такий спосіб можна допомогти людям стати більш освіченими. А це вже схоже на справжню місію!

То як просто написати про складне?

  1. Шукайте синоніми. Слово «фрапувати» завжди можна замінити на «охолодити», а «деривація» завжди може бути «відхиленням».
  2. Будьте лаконічними й не використовуйте довгих речень.
  3. Не вкраплюйте професійні жаргони, штампи, канцеляризми (останні в принципі табуйовані, якщо ви не працюєте з офіційно-діловим стилем). Запам’ятайте: не «відчувати потребу в харчуванні», а «зголодніти», не «консерва», а журналістський матеріал, який актуальний довгий час.
  4. Порівнюйте складні речі з простими предметами, подіями, явищами.
  5. Структуруйте текст за допомогою списків (але не захоплюйтеся сильно!).
  6. Уникайте прислівникових і дієприслівникових зворотів.
  7. Не давайте багато цифр в одному абзаці. 1-2 буде цілком достатньо.
  8. Протестуйте пояснення на своїх знайомих. Ваша бабуся зрозуміла, що таке блокчейн? А молодший брат захотів стати магнітологом?

Звісно, можна сказати, що пояснення всього простими словами веде до зниження авторитетності викладеного, компанії та послуги загалом, що це шлях до стандартних, не унікальних текстів тощо. Але! Викладене простими словами зрозуміють і експерти, і пересічні люди. А за те, що ви заощадите їм час на перечитуванні складнопідрядного речення з 7 частин, вони тільки подякують.