• Укр
  • Eng
+38 (097) 791-33-70

Як обрати підрядника для розробки сайту?

Цю статтю можна зробити дуже короткою: обирайте COI — і все буде супер. :)

Та все ж розгляньмо основні моменти, які варто врахувати під час вибору підрядника для розробки сайту. 

Спектр послуг

 

Це перше, на що варто звернути увагу. Чи є у команді підрядників маркетологи та UХ-дизайнер? Без цих спеціалістів можливо зробити лише сайт, який подобатиметься вам, а не такий, що продаватиме. Якщо підрядник не забезпечує маркетинговий супровід, вам доведеться шукати спеціалістів окремо та налаштовувати співпрацю. 

Шукати команду просто розробників можна, якщо у вас вже є готове технічне завдання, прототип і брендбук. Загалом такий варіант робочий: замовити ці основні роботи у комплексних професіоналів (послуги яких дорожчі), а реалізацію довірити дешевшій команді. У такому разі варто потурбуватися про професійну допомогу з прийманням зробленої роботи згідно з ТЗ. Якщо ви обрали для себе такий варіант, домовляйтеся на фіксовану суму, а не погодинну оплату — щоб не платити за виправлення помилок і доопрацювання. 

Портфоліо

 

Коли аналізуєте портфоліо потенційного підрядника, врахуйте наступне. 

По-перше, пройдіться представленими сайтами та подивіться, чи стоїть на них копірайт розробника. На жаль, ера крадених портфоліо ще не закінчилася. 

По-друге, оцініть загальний рівень робіт. Якщо одна чи кілька робіт вибиваються щодо дизайну — це могли бути правки замовника. Тому оцінюйте загальну картину. 

По-третє, зверніть увагу на кількість представлених робіт. Якщо їх небагато, а компанія вам подобається, — напишіть запит на додаткові роботи. Часто командам просто не вистачає часу, щоб гарно оформити останні роботи. Це хороший знак. 

По-четверте, зверніть увагу на те, чи роботи у портфоліо не є візуально схожими між собою розміщенням компонентів на сайтах. Така схожість може означати шаблонний підхід і відсутність індивідуального бачення потреб клієнта. 

Зверніться з запитом ціни

 

Якщо розробники відразу називають точну ціну, не спитавши вас про деталі, це має насторожити. Навіть сайти одного виду (лендінг, візитівка чи інтернет-магазин) можуть вимагати кардинально різних часозатрат за умови різних завдань. Якщо ціна стала — очікуйте шаблону. 

Для оцінки (приблизної) менеджер, з яким ви комунікуєте, має ставити вам запитання. Передусім він має запитати вас про цільову аудиторію та мету сайту. Якщо таких запитань немає — професійний рівень потенційного підрядника може виявитися низьким. З іншого боку, якщо вам ставлять технічні запитання, а кожне друге слово співрозмовника вам чуже, — також варто насторожитися.

Хороший підрядник має питати у вас про наявність ТЗ (технічного завдання) або пропонувати його підготовку на першому етапі співпраці. 

Що вам подобається?

 

Якщо під час розмови з потенційним підрядником звучить багато запитань до ваших уподобань (який колір вам подобається, які сайти), не варто сприймати це як вияв уваги. Імовірно, вам планують зробити сайт-статуетку. Такий, щоб вам сподобався і ви могли пишатися його наявністю та отримувати від нього моральне задоволення. 

Натомість, якщо підрядник прагне розробити вам інструмент для заробляння грошей, то запитання стосуватимуться ваших товарів/послуг і ваших клієнтів.

Хороший сайт може не подобатися підряднику чи власнику бізнесу. Це неважливо. Хороший сайт має продавати. Це єдиний об’єктивний критерій. 

Ціна

 

Ціни на ринку дуже відрізняються, тому людині, яка не має достатньо досвіду та технічного підґрунтя, важко зрозуміти чому. У випадку середньої чи високої ціни попросіть менеджера обґрунтувати вам суму. Це нормальний запит, не варто соромитися питати про ціноутворення. 

Низька ціна має насторожити. У мережі трапляються оголошення, де сайт пропонують зробити за ціною електроенергії та інтернету, витрачених за час нормальної розробки. Звісно, це має викликати питання. 

Якщо ви купуєте на ринку м’ясо і в одного продавця ціна втричі нижча за ціну в інших, чи ризикнете ви? Навіть якщо сам товар візуально наче здається таким самим. Швидше ви оберете ціну середнього діапазону або вищу, якщо хочете отримати щось справді добре. Надто низька ціна може свідчити про шахрайство, шаблонне рішення, низьку якість роботи. Погоджуючись на таку пропозицію, ви ризикуєте, що проєкт взагалі не буде закінчено. Навіть без урахування питання якості. 

Договір

 

Не варто замовляти розробку «під слово» з оплатою готівкою. Навіть якщо ви й не плануєте йти до суду у випадку невдачі, без договору у вас навіть не буде аргументів для переговорів. 

Хорошою практикою вважається включення детального технічного завдання у договір розробки. Тоді проєкт ділять на два етапи. На першому — формують ТЗ, структуру сайту та прототип. Потім починають другий етап, де додають вищевказані документи до договору розробки. 

Такий підхід захищає і клієнта, і виконавця. Клієнт під час приймання сайту має підтвердження того, що ось та червона кнопка при натисканні має викликати форму зворотного зв’язку, бо це вказано в ТЗ. А виконавець має підтвердження того, що блог не був включений у суму договору, тому за його розробку потрібно доплатити.

Технічне завдання

 

Технічне завдання — надзвичайно важливий документ. І він явно не поміститься на аркуш чи два. У технічному завданні має бути описана кожна сторінка майбутнього сайту, мають бути розписані всі блоки на тих сторінках, вказана функціональність кожної кнопки, посилання тощо. Візуальні зовнішні ефекти, як-от паралакси чи анімації, також часто прописують у ТЗ.

Починати розробку без технічного завдання — це як спробувати готувати отруйну рибу фугу без рецепта. Якщо її приготувати правильно — вона їстівна та смачна. Якщо ж щось піде не так, того, хто її скуштує, чекає болюча смерть. 

Порядок оплати

 

Тут різні агентства працюють по-різному. Більшість працює з передоплатою. Зазвичай ті, що досвідченіші, просять 100 %. Дехто практикує також 30 % чи 50 %. 

Дуже добре, якщо проєкт пропонують поділити на етапи. Кожен з них оплачується та приймається окремо, ви не зав’язуєтеся відразу на повній розробці й можете контролювати якість роботи та дотримання вказаних термінів. 

Важливо поділити проєкт на етапи так, щоб ви могли побачити результати по кожному з них. Написаний шматок коду, не виведений в інтерфейс, — те саме, що нічого, бо ви не можете зрозуміти, добре він написаний чи ні. Крім того, хороший поділ на етапи має дати можливість клієнтові за бажанням змінити підрядника після кожного з них. 

Контент

 

Який би прекрасний сайт вам не розробили, його можна зіпсувати контентом. Добре, коли в обраного підрядника можна замовити також якісні рекламні тексти для сторінок сайту та його наповнення (товарна фотозйомка, описи тощо). Одна команда зробить це цілісно, адже бачитиме єдину, попередньо узгоджену концепцію та мету сайту. 

Адмінка чи самопис?

 

Більшість сайтів зараз розробляють на базі CMS — систем управління сайтом. Плюси таких систем у тому, що там вже реалізована більшість функцій, які вам знадобляться. Вони використовуються на багатьох сайтах, отже розробники дбають про безпеку, стабільність версій тощо. А ще — вони передбачають готову зручну адміністративну панель. Адмінка — саме те місце, з якого ви будете заходити на сайт для того, щоби щось там змінити (товари, тексти, зображення тощо). Якщо ви плануєте постійно оновлювати сайт, адмінка необхідна (наприклад, без адмінпанелі зміни потрібно прописувати в коді). 

Проте у CMS, звісно, є і мінуси. Вони можуть поступатися у швидкодії якісним самописним рішенням, не всі програмісти можуть дописати до них необхідні вам нетипові функції тощо. 

Самопис — власна розробка «з нуля». Такий варіант доречний, якщо мова йде про нетипове складне технічне рішення, яке не вирішить жодна з популярних CMS. Якщо програмісти підрядника можуть самостійно писати код, працювати з фреймворками тощо — це однозначно плюс. 

Мінуси самопису — якщо використовувати його там, де можна було б обійтися системою управління, ви ризикуєте залишитися без технічної підтримки, якщо щось піде не так. Ніхто не хоче копатися в чужому коді, тому якщо доведеться змінити підрядника, можуть виникнути проблеми. Також самопис може обійтися дорожче, може мати вразливості в плані безпеки, а клієнтська частина для внутрішнього менеджменту може бути дуже обмеженою та сирою. 

Загалом, якщо ваш сайт не передбачає використання особливих технічних рішень чи дуже нетипового функціонала, краще дивитися у бік готових систем управління сайтом. Якщо ж у вас нетипова технологічна розробка — уникнути мінусів самопису вам не вдасться. 

І наостанок, чи потрібна лендінгу адмінка? Лендінг-пейдж з CMS обійдеться дорожче, ніж без. Тож якщо ви не плануєте вносити в нього регулярні зміни, можна зупинитися на варіанті без адмінки. Тоді, якщо виникне потреба змінити якийсь текст чи фото, просто надсилатимете розробникам запит на таку зміну. 

Життя після

 

Що пропонує потенційний підрядник після здачі сайту? Зверніть увагу на хостинг, технічну підтримку. На яких умовах підрядник пропонує виправляти свої помилки після здачі проєкту? А вони будуть — це 100 %. 

Якщо обраний підрядник займається не лише розробкою, а і просуванням, ви можете уникнути перекидання стрілок (завжди винний хтось інший) після запуску рекламних кампаній. Ну і сам підрядник старатиметься краще, адже розумітиме, що йому ж надалі працювати з цим проєктом і просувати його. 

Вперед!

 

Вибір підрядника для розробки — непросте завдання. Навіть просунута технічна людина може отримати негативний досвід. Тож звертайте увагу й на рекомендації також. Підходьте до вибору обдумано, не поспішайте та обирайте найкращих! 

І, звісно ж, звертайтеся до СОІ. За нас говорить досвід, портфоліо та рекомендації. Крім цього, ми завжди розпочинаємо співпрацю з первинної консультації, аби зрозуміти, що потрібно клієнту та що ми можемо запропонувати для закриття цих потреб. :)